петък, 3 юни 2016 г.

Етномедицина 1


Етномедицината като част от българската традиционна култура е сравнително нов клон в научното познание. Съдържа знания и практики, които се зараждат и реализират в сферата на бита. Интересът към народните начини на лечение се проявява в средата на ХІХ век, когато се появяват и първите събирачи на познанията за различни заболявания и способите за тяхното лечение. В края на ХІХ век няколко наши книжовници проучват и записват натрупаното от народа богатство от знания. За публикувания от Министерството на народното просвещение „Сборник народни умотворения, наука и книжнина“ имат заслуга К. Шапкарев, Ц. Гинчев, М. Георгиев, Г. Големанов, А. Явашев, Ив. Урумов, д-р Ст. Ватев, д-р Ив. Басанович, В. Маринов, Вакарелски.

В българските земи от векове има две практики на лечение: рационална и ирационална. Преобладаващи са рационалните методи, но ако болестта е предизвикана от свръхестествени сили и рационалните практики не помагат, се прилагат ирационални. При тях се наблюдават моменти на хипноза, които нерядко довеждат до възстановяване на здравето и засилват вярата в лечителите. И с появата на образовани лекари, народът продължава да се лекува с наученото от предците. Лекарите са за привилегированите съсловия, бедните се уповават на народната медицина. Използват се няколко способа на лечение: с билки, чикакчийство (ортопедични похвати) и якмаджийство. Това показва известно профилиране на народните лечители. Най- често практикувано е билколечението. В разговорната реч растенията с лечебни свойства се наричат с хубавата старобългарска дума „биле“ (билка). Според народните представи, за всяка болест има и билки, които могат да я лекуват. Опитът научава хората да познават и избират билките, необходими им за храна или лек, и да отбягват опасните.

Казанлъшкият край е известен с народни лечители – билкари. Такъв е Мартин Палешников от с. Едрево. Цери „вънкашна болест“ (епилепсия), нощно напикаване, „череклемя“ (тежка бронхопневмония), млади булки кърмачки, стъпили на „лоша стъпка“ (мастит). Лечебните му способи са пропити с мистицизъм – полива се болния с билки, в които се хвърлят нагорещени камъни.

През втората половина на ХІХ век известен род лечители са Атанасови от с. Копринка – лекуват болки в корема, изстинка, преумора и други болести. Практикуват лечение чрез масаж.

Известен лечител от с. Крън е Цвятко Ненов Давдов, роден в 1860 г. в с. Нова махала, Габровско, преселва се след Освобождението в Крън. Лекува бяс с барут, син камък и чесън. С тази смес превързва раната от ухапването. Проверява дали се е развила болестта, като пред ухапания поставя съд с вода, бяга ли от вода – значи е заразен.

В с. Търничане са известни майка и дъщеря билкарки - Пена Кузунова и Лала Делиганова. Те познават отлично множество билки, от които приготвят лекарства: за болки в корема – равнец и бръшлян, синя пъпка налагат с чесън и барут, инфектирани рани лекуват със смес от дива коприва, якмавиче, захар и нишадър.

Известен билкар от с. Милево е Петър Влахов, прочул се с лекуване на болни гърла.

В с. Кънчево има потомствени народни лечители, произлезли от рода Бузунови. Предават умението по женска линия. При болки в корема дават подъбиче и равнец, за кашлица – меча стъпка и дива ружа.
В Николаево, след Освобождението,  успешно цери гърла Таня Петрова чрез смесване на 7-8 билки: индийско орехче, черен пипер, бахар, карамфил, стипца, канела, нишадър и някакви корени. След нея като народна лечителка се помни Пена Колева.  

Въпреки омайната красота на Розовата долина и чудните природни дадености на град Казанлък, населението през ХІХ век боледува от редица заразни болести. Основна причина за разнасяне на зараза е лошият водопровод…

(продължава…)
Марияна Ибришимова-Петрова

Прочетете още:


ОТВОРЕНИЯТ КОД НА ДЖЕЙ БРАДНЪР
ХАЙФУ ОПЕРАЦИОННА


Няма коментари:

Публикуване на коментар